Au inceput inscrierile pentru anul scolar 2018-2019!

Articolul 2

Metode de modificare a comportamentelor problematice

 ( DISCIPLINAREA POZITIVA )

 

1.      INTARIREA – situatie sau stimul care survin dupa executarea unui comportament, crescandu-i frecventa acestuia.

Tipuri de intariri:

  I.  Intariri primare

Biologice: ex : apa. hrana, caldura

 II.  Intariri secundare

         Naturale: efecte dorite produse de comportament in mediu: ex: apas    – apare litera pe

ecran; inchid geamul -nu mai intra frigul; termin sarcina – am timp liber

         Sociale:

a)  simbolice: ex. diplome, trofee, medalii

b)  verbale/nonverbale: cuvinte de valorizare: brao, super minunat gesturi: zambet, imbratisari

c)  concrete, tangibile – obiecte cu o anumita valoare economica: cani, tricouri, excursii

 

Cum gasim intaririle?

Intreband copiii:

–   ce  isi  doresc;  ce  le  place  sa  faca  cel  mai  mult;  care  sunt  jocurile preferate; in ce directie ar vrea sa se dezvolte profesional; ce ar alege dintre mai multe activitati ….

Observand copiii:

–   ce aleg; ce prefera sa faca; in ce locuri/activitati se simt mai confortabil; ce evita/ce amana; ce intariri aplica ei altora; ce apreciaza la altii….

 

Reguli de folosire a intaririlor pozitive:

1.  Aplicam intaririle pozitive de fiecare data cand apare comportamentul, macar in etapa de invatare (cand copilul invata un nou comportament) Ex: ne dorim ca un copil sa puna manuta la gurita cand tuseste : de fiecare data cand face acest lucru : “Ma bucur ca ai pus manuta la gurita! Ai pus manuta la gurita!Bravo!/Felicitari!”

2.  Utilizam intariri prin raportare la un comportament tinta. Ii spunem copilului pentru ce primeste intarirea si i-o oferim dupa ce a facut comportamentul (nu inainte de a face comportamentul sau in alte conditii independente de comportament) Ex:  “Felicitari! / Iti colorez o bulinuta / primesti o bombonica pt ca ti-ai strans jucariile singur!”

3.  Oferim intariri imediat – la 3-5 secunde dupa ce comportamentul a aparut, pentru a fi eficiente. O pauza mai mare de 30 de secunde le face nefolositoare, le scade foarte mult din eficienta.

4.  Utilizam o gama larga de intariri. Daca o intarire este folosita de prea mult ori, apare satietatea. In timp, folosirea repetata a unei intariri poate fi prea mult si isi pierde valoarea de intarire. Ex: mersul cu bicileta isi va pierde valoarea de intarire daca i s-a oferit copilului succesiv aceasta intarire- apare efectul de satietate.

5.  Ne asiguram ca intaririle nu sunt obtinute de copil si prin alte comportamente decat cele pe care le vizam noi. Ex: daca ii oferim bomboane cand plange si insista, in mod sigur nu va colora pentru a primi la final o bombonica. Daca vrem sa folosim boboana ca intarire, in primul rand nu i-o mai oferim atunci cand plange si insista.

 

Recomandari pentru folosirea intaririlor:

–   folositi  numele  copilului  atunci  cand  il  apreciati.  Aceasta  asociere contribuie la dezvoltarea stimei de sine a copilului. De cele mai multe ori, ii spunem copilului pe nume, atunci cand ne supara comportamentul lui – ceea ce il face sa asocieze numele cu comportamente nedorite, observatii, pedepse … de multe ori consecinta acestui lucru este refuzul copilului de a raspunde atunci cand este strigat.

–   Fiti sincer – o apreciere artificiala poate face mai mult rau decat bine.

–   Folositi intariri care au valoare pentru persoana careia i le oferiti.       Ex: daca un copil nu iubeste dulciurile, nu ii oferim dulce ca intarire.

–   Este  foarte  important  sa  intarim  progresul  copilului.  Ex:  daca  ne propunem ca un copil sa imparta jucariile cu ceilalti, intarim acest comprtament cand apare; uneori copilul refuza sa ofere jucariile altora – nu facem un caz din asta ci vanam momentele in care o face si intarim comportamentul “sunt mandru de tine  ca ai oferit jucariile”

–   Folositi intaririle doar cu acest scop, nu le folositi ca metoda de a atrage atentia copilului ca nu a facut lucrul care i s-a comunicat ca se doreste de la el. Acest mod de a atrage atentia este ironic si afecteaza stima de sine a copilului si relatia noastra cu el. Atunci cand dorim atragerea atentiei este mai eficient sa comunicam acest lucru direct: “Am observat ca nu ai finalizat …. ca nu ai facut. Ar fi bine sa faci acum

Facebook Google plus Twitter Youtube