Au inceput inscrierile pentru anul scolar 2018-2019!

Articolul 1

Diciplinarea pozitiva

Ce este disciplinarea?

De  multe  ori  termenul  de disciplinare este folosit doar pentru a denumi modalitatea de a rezolva problemele de comportament ale copiilor, acasa sau la gradinita /scoala. Sensul acestui cuvant este mult mai larg si se refera la procesul de invatare, prin care copilul este pregatit pentru gestionarea propriilor resurse (comportamente, cunostinte, abilitati).

Un sistem de disciplinare eficient cuprinde:

  • un mediu de invatare si dezvoltare  caracterizat prin relatii pozitive, de incredere, intre adult si copil, intre copii;
  • metode de dezvoltare si incurajare sistematica a comportamentelor dorite
  • metode de diminuare sau eliminare a comportamentelor nedorite sau ineficiente.

Fiecare dintre aceste elemente trebuie sa functioneze daca dorim ca disciplinarea sa determine imbunatatirea comportamentului copilului.

A disciplina inseamna a sprijini copiii sa invete comportamente noi, dezirabile, a-i ajuta sa-si dezvolte competente si simtul responsabilitatii propriilor actiuni.

Ca sa aflam care este modul cel mai eficient de a aborda disciplinarea, este util sa ne stabilim mai intai ce obiective avem in procesul de disciplinare : ce ne dorim sa faca sau sa stie copilul in urma procesului de disciplinare.

 

Gestionarea comportamentelor problematice:

  1. Definirea comportamentului problematic (ce anume supara?)
  2. Scopul  comportamentului problematic (de ce apeleaza copilul la acest comportament? Ce doreste sa obtina prin acest comportament?)
  3. Identificarea cauzelor comportamentului problematic (de ce a aparut? ce il mentine?)
  4. Aplicarea metodelor de modificare a comportamentelor problematice
  5. Verificarea functionalitatii metodelor.

 

Cauzele comportamentelor nedorite.

Comportamentele apar si se mentin datorita consecintelor pozitive si imediate care le urmeaza.

Consecintele pozitive si imediate se numesc intariri. Comportamentele sunt intarite de consecintele pozitive, imediate.

Consecintele comportamentului pot fi:

  • pozitive sau negative
  • imediate sau viitoare
  • certe sau incerte

Intarirea pozitiva (obtin ceva); intarirea negativa (elimin ceva)

 

 

Metode de modificare a comportamentelor problematice (disciplinare pozitiva)

 

1.     Intarirea –   situatie  sau   stimul   care   survine  dupa  executarea  unui comportament, crescandu-i frecventa acestuia

Tipuri de intariri:

I.         Intariri primare

Biologice: ex : apa. hrana, caldura

II.        Intariri secundare

  1. Naturale: efecte dorite produse de comportament in mediu: ex: apas tasta – apare litera pe ecran; inchid geamul -nu mai intra frigul; termin sarcina – am timp liber
  2. Sociale:

                 a)  simbolice: ex. diplome, trofee, medalii

                 b)  verbale/nonverbale: cuvinte de valorizare: brao, super minunat gesturi: zambet, imbratisari

                 c)  concrete, tangibile – obiecte cu o anumita valoare economica: cani, tricouri, excursii

 

2. Extinctia – retragerea intaririlor care mentin comportamentul problematic.

 

3.  Intarirea diferentiala – comportamentul dorit este intarit de fiecare data cand apare

 

4.  Consecintele

  • naturale:  apar  ca  o  urmare  fireasca  a  unui  comportament;  nu  sunt planificate sau controlate
  • logice: actiuni sau raspunsuri care sunt aplicate ca urmare a aparitiei unui comportament nedorit. Ele au ca efect prevenirea reaparitiei acestui comportament.

 

Metode punitive - Disciplinarea pozitiva

Stopeaza rapid comportamentul. Stoparea comportamentului se realizeaza in timp.

Ofera o stare de usurare (intarire pozitiva) celui care le aplica. Necesita efort si nu ofera imediat intariri pozitive celui care le aplica.

Il invata pe copil ce sa nu faca. Il invata pe copil ce sa faca.

Scad stima de sine a copiilor. Dezvolta stima de sine a copiilor.

Deterioreaza atitudinea copilului fata de adult. Formeaza atitudini pozitive ale copiilor fata de adulti.

Sunt  urmate  de  demotivare  (neimplicare  in sarcini, intarzieri, amanari …) Maresc implicarea copiilor.

Sunt un factor de risc deoarece copilul nu invata sa aplice noi comportamente dezirabile ci invata sa pedepseasca la randul lui    (comportamente ulterioare agresive) Creeaza    un   mediu    pozitiv    de   invatare    si dezvoltare.

Il invata pe copil sa rezolve problemele intr-un mod punitiv.

 Il invata pe copil sa recunoasca si sa aprecieze aspectele pozitive; il invata autodisciplina.

Deterioreaza relatia adult – copil. Creeaza o relatie de incredere si respect intre adult si copil.

 

 

 

In articolul urmator: aplicarea metodelor de modificare a comportamentelor problematice : pasi, exemple concrete.

Facebook Google plus Twitter Youtube